Wanneer helpen te veel wordt

๐ข๐๐ฒ๐ฟ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฟ๐ผ๐ธ๐ธ๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ, ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐น๐ผ๐๐น๐ฎ๐๐ฒ๐ป
๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐: ๐๐๐ง๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ฬ๐ฬ๐ ๐ฃ๐๐๐ค๐๐๐ก ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐โ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ โ๐๐ก ๐๐๐๐ง๐๐๐๐๐. ๐ป๐๐ก ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐, ๐๐๐ ๐โ๐๐๐ฃ๐๐ ๐ฃ๐๐๐ข๐๐ก ๐๐๐๐ ๐ค๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ฆ๐๐๐๐๐๐๐ ๐โ ๐๐๐ ๐ก๐๐ข๐๐ก๐๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐ โ๐ข๐๐๐ฃ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐ ๐ง๐๐ ๐ฃ๐๐ โ๐๐ก ๐ค๐๐๐๐. ๐ผ๐ ๐ค๐๐๐ก ๐๐๐ก ๐ฃ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐'๐ ๐๐๐ก ๐ ๐๐๐๐ก ๐ ๐๐ก๐ข๐๐ก๐๐๐ โ๐๐๐๐๐๐๐๐ โ ๐๐ ๐๐ ๐๐ข ๐๐๐ ๐ก๐๐ข๐๐ก๐๐ข๐, ๐๐๐๐๐๐๐ ๐กโ๐๐๐๐๐๐ข๐ก, ๐๐๐ข๐๐๐ค๐๐๐๐๐, (๐๐๐๐)๐ฃ๐๐ก๐๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐โ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ก ๐๐๐ ๐ค๐๐๐๐ก ๐๐๐ก ๐๐๐๐ ๐ฬ๐ ๐๐๐๐. ๐๐๐ ๐ ๐โ๐๐๐ โ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ก๐ , ๐๐๐ ๐ ๐โ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก. ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ก ๐๐๐ก ๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐ก๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐โ๐๐๐ ๐ก๐ ๐๐๐รซ๐๐๐ โ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐.---Soms help je iemand vanaf het allereerste moment. Je denkt mee over de aanschaf van de hond, je loopt mee naar de fokker, je staat klaar in de eerste weken โ niet alleen als instructeur, maar ook als mens. En ergens onderweg raak je betrokken. Niet alleen bij de hond, maar ook bij het verhaal eromheen.En dan hoor je opeens dat het "niet genoeg" was.Dat je niet voldoende begeleiding bood.Dat je "niet openstond voor het verhaal van de ander". En dat het vertrouwen weg is.En dat komt binnen.Niet omdat je twijfelt aan je inzet โ die was er. Altijd.Maar omdat het uit het niets lijkt te komen. En omdat je dacht: we kennen elkaar beter dan dit.
๐๐ฒ ๐ฑ๐๐ป๐ป๐ฒ ๐น๐ถ๐ท๐ป ๐๐๐๐๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ฒ๐๐๐ถ๐ผ๐ป๐ฒ๐ฒ๐น ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ
Als instructeur โ en net als vele andere hulpverleners โ geef je vaak mรฉรฉr dan alleen het moment waarop je officieel 'aan het werk' bent. Je denkt mee via WhatsApp, je vangt mensen op in de pauzes, je luistert buiten de lestijden om. Dat doe je graag, tot op zekere hoogte.Maar het wordt ingewikkeld als de ander geen afspraak maakt, maar de verwachtingen wรฉl blijven groeien. Als vragen vooral tussen de bedrijven door gesteld worden, en het dan achteraf heet dat je "niets met de zorgen deed".Grenzen vervagen makkelijk als je meeleeft. En ze opnieuw duidelijk stellen voelt soms bijna alsof je minder betrokken raakt. Terwijl het tegenovergestelde waar is: duidelijke grenzen hรณren bij duurzame begeleiding.
๐ช๐ฎ๐ ๐ต๐ฎ๐ฑ ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ ๐ด๐ฒ๐ธ๐๐ป๐ฑ?Misschienโฆ hadden we er eerder over moeten praten.Misschienโฆ had ik moeten zeggen: "๐๐ก๐ข๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐โ๐ก๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐ค๐๐๐ก ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐"Misschienโฆ had jij je zorgen meer als hulpvraag moeten formuleren.Maar dat gebeurde niet.En uiteindelijk wordt het contact beรซindigd via een kort bericht.Zonder gesprek.En ik blijf achter met vragen die ik nooit echt kreeg.
๐๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป? ๐๐ฎ๐ป ๐น๐ฎ๐ฎ๐ ๐ถ๐ธ ๐ต๐ฒ๐ ๐น๐ผ๐.
Soms trekken de honden nog naar elkaar toe. Alsof er niets is gebeurd. En eerlijk? Zo wil ik het soms ook kunnen doen. Gewoon doorgaan. Zonder nadenken.
Maar ik ben instructeur รฉn mens. En dit soort situaties raken me. Niet omdat ik tekortschiet, maar omdat ik geef.
En omdat ik geloof in samenwerking, niet in stilzwijgende verwijten. Dus dit is geen klaagzang.
Dit is een keuze: om het los te laten.
Niet omdat ik niet meer wil geven, maar omdat ik niet leeg wil raken.